Sharjah to Fujairah Road

Skeye en Fugro Maps uit Dubai hebben gezamenlijk een groot luchtfotografieproject uitgevoerd voor het inmeten van een 65 kilometer lange corridor voor een nieuwe weg. Deze corridor loopt van Sharjah naar Fujairah in de Verenigde Arabische Emiraten.

Het eerste deel van de route liep door de woestijn tussen Sharjah en Fujairah en het tweede deel van de route liep door een ontoegankelijk bergachtig gebied met toppen van 600 meter boven de zeespiegel.

Het doel van dit drone project was om een gedetailleerd en hoog nauwkeurig 3D digitaal terrein model van de route te produceren alsook een aan elkaar gerekende achtergrond luchtfoto (orthofoto mozaïek). De gebruikte techniek is fotogrammetrie waarbij het mogelijk is om terreinhoogtes te berekenen uit een serie elkaar overlappende fotobeelden.

Skeye heeft gekozen om de kleine fixe dwing drone, de UX5-HP van Trimble in te zetten. De reden hiervoor is dat deze drone is uitgerust met GNSS PPK plaatsbepaling. Hierdoor kan de positie waar een foto gemaakt is zeer nauwkeurig worden bepaald als ook tegelijkertijd met de vluchten GNSS base station data wordt opgenomen. Dit heeft als gevolg dat er minder grondcontrolepunten ingemeten hoeven te worden en dit was een absolute noodzaak omdat handmatig punten meten in de bergen bijna onmogelijk was.

In tegenstelling tot dat wat door sommige wordt beweerd zijn er nog steeds grondcontrolepunten nodig met het gebruik van de PPK techniek. Dit zijn er weliswaar minder maar Skeye heeft er voor gekozen om dit terug te brengen naar ongeveer één punt per kilometer langs de route.

Het project was zeker niet zonder uitdagingen. De eerste en meest voor de hand liggende was de hoge temperatuur in de woestijn (ruim boven de 50 graden). Voorafgaande en na iedere vlucht was het noodzakelijk om de drone te koelen. Dit gebeurde in een auto met airconditioning. Nadat de drone gekoeld was, was het zaak om deze binnen enkele minuten te lanceren voordat de temperatuur van alle onderdelen weer zou oplopen. Dit had ook gevolgen voor de uren waarin gewerkt kon worden. Dit was meestal tot uiterlijk 11 uur in de ochtend.

Een tweede uitdaging was dat het begin van het projectgebied tegen de luchthaven van Sharjah aan lag. In overleg met de luchtverkeersleiding zijn er perioden in de ochtend afgesproken als er even geen ander vliegverkeer was waardoor Skeye de vluchten kon uitvoeren.