Treinportaal inspectie

In opdracht van DNVGL heeft Skeye voor Prorail een inspectie van betonnen bovenleidingconstructies op het spoortraject tussen Eindhoven en Helmond uitgevoerd. Het betrof een pilot om te bepalen of de foto’s vanuit de lucht bruikbaar zijn voor het uitvoeren en beoordelen van inspecties. In Nederland staan nog honderden betonnen bovenleidingsportalen. Deze moeten regelmatig gecontroleerd worden op scheurvorming. Dat wordt nu alleen ’s nachts gedaan op momenten dat er weinig treinen rijden. Een baanvak moet hiervoor in zijn geheel worden afgesloten. Dit betekent ook dat de inspecties alleen met kunstlicht kunnen worden uitgevoerd en dat lang niet altijd aan de bovenkant kan worden geïnspecteerd.

ProRail en DNVGL hebben de pilot positief beoordeeld en geven aan dat de foto’s goede informatie leveren. In de toekomst zal er dus vaker een drone worden ingezet om dit soort inspecties uit te voeren. Deze methodiek is immers een zeer veilige en kostenefficiënte manier van inspecteren gebleken, met als groot voordeel dat de reizigers en overig treinverkeer er geen hinder van ondervinden.

Om te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving zijn alle conducteurs op dit baanvak van te voren geinformeerd over de werkzaamheden en was er continue een veiligheidsmedewerker aanwezig. De Skeye piloot kreeg bij een naderende trein tijdig een signaal waarop deze de drone op een veilige plek, weg van het baanvak, kon positioneren en laten wachten totdat de trein was gepasseerd.

Voor deze uitdagende pilot heeft Skeye een van haar Altura Zenith ATX8 toestellen ingezet en uitgerust met een 36Mp camera om zeer gedetailleerde beelden te kunnen maken en leveren.