Abu Dhabi Woestijn Survey

Skeye en Fugro-Maps hebben onlangs een luchtfotografie project uitgevoerd met een fixed-wing drone in de woestijn ten zuiden van Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. Fugro’s klant stond erop dat de metingen zo spoedig mogelijk werden uitgevoerd en hierdoor kon niet voorkomen worden dat het project midden in de zomer werd uitgevoerd. Met gemeten temperaturen in de zon van 68 graden Celsius moet dit toch wel de heetste drone survey ooit zijn uitgevoerd.

Het in te meten gebied was ongeveer 15km2 en bestond volledig uit zand duinen in de woestijn. De reden dat het gebied moest worden ingemeten is voor toekomstige industriële ontwikkeling. Skeye en Fugro hebben een vergunning aangevraagd en verkregen van de General Civil Aviation Authorities van de Verenigde Arabische Emiraten voor het uitvoeren van commerciële vluchten met een onbemand toestel. Skeye heeft gekozen voor het gebruik van de HawkEye Fixed-Wing drone in een witte uitvoering. Dit om te voorkomen dat de componenten zouden oververhitten in de zon.

Het volledige team dat naar het project gebied is gestuurd bestond uit twee auto’s, twee quad terrein wagens, twee landmeters, assistenten en een piloot van Skeye. Het hele team heeft een speciale woestijn training gevolgd en de chauffeurs nog aanvullende trainingen om de veiligheid van het team te waarborgen in de woestijn. Een grote voorraad drinkwater bleek ook geen overbodige luxe, de piloot van Skeye dronk 2 liter water per uur. De eerste taak was het installeren van grondcontrolepunten in het gebied en deze vervolgens inmeten met RTK GPS. Meer dan 60 grondcontrolepunten en enkele honderden extra controlemetingen zijn uitgevoerd teneinde te kunnen voldoen aan de hoge nauwkeurigheidseisen. 

Het uitvoeren van de meetvluchten met de drone bleek een serieuze uitdaging vanwege de hitte. Het toestel moest permanent gekoeld worden in een auto met airconditioning. Het vluchtplan en enkele andere controles moesten in de auto worden uitgevoerd. Binnen een paar minuten na het uit de auto halen van de drone moest deze al in de lucht zijn. Tijdens de vlucht kreeg het toestel genoeg koeling door de luchtstroom.

In totaal zijn 4100 foto’s gemaakt in een speciaal patroon om voldoende overlap tussen de beelden te verkrijgen. Dit was nodig om fotogrammetrische berekeningen op los te laten waarmee een 3D digitaal terrein model kon worden gegenereerd. Ook is één samengestelde luchtfoto (orthofoto mozaïek) gemaakt van het hele terrein waarbij correcties voor kleur en hoogteverschillen zijn verwerkt.